Osoitteesta lumo.fi/asuminen löydät vinkkejä asumisen arkeen ja unelmiin.

Asukkaan apu

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Lue koko juttu icon-read-more

Asumisen arki tuo mukanaan toisinaan tilanteita, joihin ei itse heti löydä vastausta. Onneksi Lumo-kotikeskuksessa asumisen ammattilaiset auttavat, oma isännöitsijä opastaa ja talon huoltoyhtiö neuvoo. Kysy rohkeasti, jos et löydä vastausta näiltä sivuilta.

Miten saan yhteyden isännöitsijääni?

Isännöitsijääsi saat helpoiten yhteyden asiakaspalvelumme kautta tai suoraan sähköpostilomakkeella osoitteessa lumo.fi/isannoitsija.

Missä ja miten voin tehdä vikailmoituksen? Kuinka saan yhteyden huoltoon?

Voit tehdä vikailmoituksen suoraan netissä osoitteessa Lumo.fi/vikailmoitus tai puhelimitse huoltoyhtiöösi. Huoltoyhtiösi yhteystiedot löydät rappukäytävän ilmoitustaululta tai kirjautumalla kotitalosi sivuille osoitteessa Lumo.fi/kotitalo. Kiireelliset huoltotapaukset (esim. vesivahingot) ja oven avaukset kannattaa aina hoitaa puhelimitse.

Kuinka varaan tai irtisanon saunavuoron tai autopaikan?

Autopaikkojen varaaminen onnistuu suoraan asukkaan verkkopalveluissa osoitteessa Lumo.fi/autopaikat tai asiakaspalvelustamme.

Saunavuorot varataan asiakaspalvelumme kautta.

Haluaisin siirtää vuokranmaksun eräpäivää, miten toimin? Mistä näen vuokranmaksutilanteeni?

Asiakaspalvelu neuvoo sinua kaikissa vuokranmaksuun liittyvissä kysymyksissä. Lisätietoja vuokranmaksuun liittyen löydät myös Vuokra Lumo-kodeissa -sivulta.

Omaa vuokranmaksutilannettasi voit tarkastella asukkaan verkkopalveluissa osoitteessa Lumo.fi/vuokra. Kirjautumalla palveluun näet maksutilanteesi ja lisäksi voit myös tulostaa vuokranmaksuerittelysi sekä maksuhistoriasi.

Naapuri häiritsee – mitä voin tehdä?

Jos talossanne on häiriöitä tai ilkivaltaa, ota yhteyttä isännöitsijään esimerkiksi lomakkeen Lumo.fi/isannoitsija avulla. Häiriöstä täytetään Häiriöilmoitus valitus (pdf). Jos omaisuuttasi on vahingoittunut ilkivallan vuoksi, ota tarvittaessa yhteys myös omaan vakuutusyhtiöösi. Mikäli omaisuutta on rikottu tai varastettu, tulee henkilön tehdä asiasta myös rikosilmoitus.

Kuinka saan käyttööni vuokraan sisältyvän laajakaistan?

Lisätietoja laajakaistan käyttöönotosta löydät sivulta Lumo.fi/laajakaista. Voit myös ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.

Mistä avaimet haetaan ja mihin ne palautetaan? Mitä teen kun avaimeni katosi?

Voit noutaa ja palauttaa avaimet huoltoyhtiöösi. Huoltoyhtiösi yhteystiedot löydät rappukäytävän ilmoitustaululta tai kirjautumalla kotitalosi sivuille osoitteessa Lumo.fi/kotitalo. Kuopiossa, Oulussa, Rovaniemellä ja Turussa avaimet noudetaan paikallisesta Lumo-kotikeskuksesta.

Lisäavainten tilaaminen sekä kadonneista tai rikkoutuneista avaimista ilmoittaminen hoituu aina oman isännöitsijäsi kautta. Pääkaupunkiseudulla avaintilaukset hoitaa asiakaspalvelumme. Säilytäthän avaimia huolellisesti!

Lisätietoja aiheesta löydät Avaimet-sivulta.

Kuinka irtisanon asuntoni ja mikä on irtisanomisaikani

Asunnon irtisanomisaika on aina seuraavan kokonaisen kalenterikuukauden loppuun. Lisätietoa aiheesta löydät Asunnon irtisanominen ja poismuutto -sivulta.

Saanko remontoida asuntoani / haluaisin että asuntoani remontoitaisiin

Asunnon remontointiin tarvitaan aina isännöitsijän lupa – ota siis yhteyttä häneen esimerkiksi sivun lumo.fi/isannoitsija kautta. Lisätietoa remontoinnista löydät Remontti mielessä? -sivulta.

Asunnossani ei ole palovaroitinta. Kuka vastaa sen hankinnasta?

Palovaroittimen hankinnasta ja sen toimivuudesta vastaa aina asukas. Lue lisää Turvallisuus-sivulta.

Voinko asentaa astianpesukoneen itse?

Astianpesukoneen saa asentaa vain alan ammattilainen. Väärin asennettu astianpesukone voi aiheuttaa ison vesivahingon. Lue lisää Vesi ja viemärit -sivulta.

Kuka vastaa astia- tai pyykinpesukoneen aiheuttamista vuotovahingoista?

Asukas vastaa aina omaisuutensa aiheuttamasta vahingosta, ja siis esimerkiksi pesukoneen vuotovahingosta aiheutuneista kustannuksista. Vuotovahingot saattavat olla huomattavia, joten kotivakuutuksen ottaminen vahinkojen varalle on suositeltavaa. Lue lisää asukkaan vastuista Kehen yhteyttä -sivulta.

Saako energiansäästölamput viedä roskikseen?

Käytettyjen energiansäästölamppujen oikea paikka on ongelmajätteen keräyspiste eikä niitä siis saa viedä sekajätteisiin. Lue lisää kierrätyksestä ja ongelmajätteistä sivulta Jätehuolto ja kierrätys tai osoitteesta www.ongelmajate.fi.

Kuinka voin vaihtaa nykyisen asuntoni toiseen asuntoon?

Ota yhteyttä lähimpään Lumo-kotikeskukseen, me autamme sinua löytämään tarpeisiisi sopivan kodin nykyiseltä tai tulevalta kotipaikkakunnaltasi. Voit käyttää myös asunnonvaihtopörssiä tai Lumo-verkkokauppaamme, josta voit vuokrata asunnon heti itse. Lue lisää Asunnon vaihto -sivulta.

Takaisin ylös

Lähetä juttu itsellesi sähköpostiin, niin se pysyy muistissa ja voit palata siihen paremmalla ajalla.

Muistutuksen lähettäessäsi hyväksyt, että sähköpostiosoitteesi tallennetaan Kojamo Oyj:n tietokantaan. Osoitetta käytetään ainoastaan sähköpostimuistutusten lähettämiseen. Lisää tietoa henkilötietojesi käytöstä VVO-konsernissa saat täältä.