Lumo tuntee kaupunkikodit ja tietää mikä niissä toimii. Lue ja viihdy!

Smartpost-automaatti 16 uuteen Lumo-taloon
Tavoitteita ja tekoja

Smartpost-automaatti 16 uuteen Lumo-taloon

Lue koko juttu icon-read-more

Tänä jouluna yhteensä 18 Lumo-talon asukkaat voivat noutaa ja lähettää joulupakettinsa oman talon aulaan sijoitetusta Smartpost-automaatista.

Omassa Lumo-talossa sijaitseva Smartpost-automaatti on melkein kuin talon oma posti. Siihen voi tilata ja palauttaa verkko-ostoksia sekä jättää lähteviä paketteja ja noutaa saapuvia.

Ennen tätä syksyä Postin Smartpost-automaattia on kokeiltu parin vuoden ajan kahdessa eri Lumo-talossa Helsingissä, osoitteissa Hernesaarenkatu 17 ja Koirasaarentie 23. Vuoden lopussa Smartpost-automaatti saadaan 16 uuteen Lumo-taloon pääkaupunkiseudulla.

– Talot, joihin uudet Smartpost-automaatit tulevat, sijaitsevat Helsingissä ja Vantaalla. Tavoitteena on asentaa ne jo marraskuun aikana, jotta ne olisivat asukkaiden käytössä kiivaimpaan joululahjojen hankinta-aikana, kertoo Kojamon asiakkuuspäällikkö Pekka Kivistö.

Verkko-ostosten toimituspaikaksi valitaan oma Lumo-talo

Smartpost-automaattien kautta voi paitsi lähettää ja vastaanottaa postipaketteja, myös hoitaa monia kodin arkea helpottavia asioita: lähettää vaatteita pesulaan, kenkiä suutariin ja kännykän korjattavaksi sekä tilata kaupasta ruokakassin tai ravintolasta ruoka-annoksia.

Postin verkkokauppakonsepteista vastaavan Ville Vasaramäen mukaan palvelu on yksinkertainen ja helppo käyttää.

– Ohjeet käyttöön löytyvät netistä ja automaatin kyljestä. Kun tilaa tuotteita verkkokaupasta, voi ohjata tuotteet toimitettavaksi oman talon Smartpost-automaattiin siinä vaiheessa, kun verkkokauppa kysyy toimituspaikkaa. Ja kun ostokset ovat perillä, tilaaja saa tekstiviestin, sähköpostiviestin ja ilmoituksen OmaPosti-sovellukseen. Viesteissä on koodi, jolla automaatin oikean lokeron ovi aukeaa.

Tiedot Lumo-talojen Smartpost-automaateista ovat jo suurimmilla verkkokaupoilla. Jos oman talon automaattia ei silti nettikaupan valikosta kuitenkaan löydy, ei hätää.

– Silloin osoitekohtaan voi kirjoittaa oman kotiosoitteen ja laittaa postinumeron viimeiseksi numeroksi numeron neljä (4). Näin järjestelmä löytää oikean automaatin. Kaikki asukkaat saavat myös tarkat ohjeet automaatin käyttöön.

Postin työntekijä tarkistaa automaatin kunnon samalla, kun tuo ja hakee paketteja
Postin työntekijä tarkistaa Smartpost-automaatin kunnon samalla, kun tuo ja hakee paketteja.

Smartpost-automaatin luukuissa on etäohjaus

Postin tekemän käyttötutkimuksen mukaan yli 65 prosenttia vastaajista suosittelisi oman kerrostalon aulassa olevaa Smartpost-automaattia tutuilleen. Enimmäkseen automaatteja käytetään juuri verkkokaupan lähetysten vastaanottamiseen. Sen kautta on kätevää myös tehdä palautuksia.

– Molemminsuuntaisuus on oleellista muistaa. Monet tilaavat nykyään vaatteita kotiin niin, että yhtä vaatetta on kahta kokoa tai eri värejä sovitettavaksi. Silloin palautuksiakin tulee paljon. Myös vertaisverkkokauppa kasvaa. Vanhat vaatteet ja kirjat lähtevät automaatin kautta kätevästi uusille omistajille, Vasaramäki muistuttaa.

Smartpost-automaatti ei vie kiinteistöltä sähköä, eikä se käytä talon internet-liittymää. Jokaisessa Smartpost-automaatin luukussa on radioverkkoyhteys, joka kertoo, onko luukussa paketti tai milloin se on haettu. Postin työntekijä tarkistaa automaatin kunnon samalla, kun tuo ja hakee paketteja.

– Se on vähän kuin oman kodin posti. Siitä saa melkein kaikki palvelut, vain kortit ja kirjeet pitää edelleen viedä laatikkoon.

Parempaa kaupunkiasumista kehittämässä

Pekka Kivistö näkee Smartpost-automaatit luonnollisena osana Lumo-talojen palvelutarjontaa. Tavoitteena on tehdä asumisesta ja arjesta mahdollisimman sujuvaa.

– Automaatit ovat yksi osa laadukasta kaupunkiasumista, jota me haluamme tarjota Lumo-kotien asukkaille. Kun verkkokauppa kasvaa, miksi emme tekisi verkkoshoppailusta asukkaille helppoa?

Lumo-talojen pakettiautomaateista ei vielä ole tehty omaa käyttäjätutkimusta, mutta sellainen on luvassa, kun uudet käyttäjät ehtivät tutustua palveluun. Vastausten perusteella palvelua kehitetään edelleen. Mahdollista on myös, että automaatteja tulee Lumo-taloihin jatkossa vielä lisää.

– Seurailemme tilannetta. Uskon, että tämä on tulevaisuutta. Kun Smartpost-konsepti laajenee, näemme mitä se tuo tullessaan, Kivistö summaa.

Näin Smartpost-automaatti toimii

  • Paketin noutaminen: Avaa lukko saapumisilmoituksessa olevalla koodilla, ota paketti ja sulje lokero. Pakettien säilytysaika on 7 vuorokautta.
  • Paketin lähettäminen: Maksa paketti osoitteessa posti.fi/lahettaminen tai Postin sovelluksella. Kirjoita saamasi Helposti-koodi paketin päälle vastaanottajan tietojen kera. Jätä paketti automaattiin.
  • Tilaaminen verkkokaupasta: Ota käyttöön Oma noutopiste -palvelu osoitteessa posti.fi/ohjaus ja valitse noutopisteeksi oman talosi automaatti. Kun teet tilauksen, lisää vastaanottajatietoihin puhelinnumerosi. Kun paketti on lokerossa, saat saapumisilmoituksen, jossa on avauskoodi.
  • Ostosten palauttaminen: Käytä palautusosoitekorttia tai hae Helposti-koodi osoitteesta posti.fi/palautapaketti. Laita paketti Paketit ja palautukset -luukkuun.
  • Voit tilata automaattiin myös aterioita, palveluita, tavaroita ja elintarvikkeita!

Lisätietoja ja Smartpost-automaatin tarkemmat käyttöohjeet täällä.

Takaisin ylös

Lähetä juttu itsellesi sähköpostiin, niin se pysyy muistissa ja voit palata siihen paremmalla ajalla.

Muistutuksen lähettäessäsi hyväksyt, että sähköpostiosoitteesi tallennetaan Kojamo Oyj:n tietokantaan. Osoitetta käytetään ainoastaan sähköpostimuistutusten lähettämiseen. Lisää tietoa henkilötietojesi käytöstä VVO-konsernissa saat täältä.