Lumo-talkkari Lumo-kodit
Asukkaan palvelut ja edut

Lumo-talkkari auttaa asumisen arjessa

Lue koko juttu icon-read-more

Talokohtaisesti nimetty talonmies varmistaa, että Lumo-kodissa asuminen on helppoa ja mukavaa. Sami Tolonen on asukkaille tuttu Lumo-talkkari, joka pitää hyvää huolta kodeista, rakennuksista ja pihapiireistä.

Sami Tolosen työpäivää rytmittävät älypuhelimeen tulevat palvelupyynnöt. Käsistään kätevä ammattilainen toimii Espoon keskuksen, Kivenlahden ja Soukan Lumo-kotien nimettynä talonmiehenä.

– Asukkaat ottavat minuun yhteyttä monenlaisissa asumiseen liittyvissä asioissa. Niin pientä tai suurta hommaa ei olekaan, etteikö minulta voisi kysyä apua. Kanssakäyminen on sujuvaa, kun asukkaat tuntevat minut, Tolonen sanoo.

Nimetty talonmies tuo Lumo-kotien asukkaille monia etuja. Tuttu mies voi käväistä asunnossa hoitamassa pienet viat kuntoon, vaikka asukas itse ei olisi kotona.

– Yksin kotona oleva koirakaan ei ole este, hyvin on tultu juttuun nelijalkaistenkin kanssa.

Talkkari pitää Lumo-kodin toimivana

Kotikäyntien ohella Lumo-talkkarin tyypilliseen työpäivään kuuluu esimerkiksi pihojen siivousta ja rakennuksen huoltotöitä. Talonmiehen tehtävänä on tehdä asumisesta omalla ammattitaidollaan vaivatonta ja miellyttävää.

Lumo-kodit talonmies

Usein asukkaan kanssa tullaan tutuiksi jo muuton yhteydessä, kun Lumo-talkkari käy vaihtamassa oveen uuden nimen. Jatkossa asukas voi ottaa yhteyttä, jos esimerkiksi viemäri tukkeutuu, lämmityspatteri kaipaa huoltoa, kylpyhuoneen lukko temppuilee, ikkunoista vetää, ilmanvaihto ei toimi tai vaikkapa sälekaihtimen säätö jumittaa.

– Kaikkea voin tehdä, mihin ammatilliset valtuuteni riittävät. Lampunvaihtoa isommat sähkötyöt tai varsinaiset putkimiehen työt sekä isompien remonttien tekemiset ohjaamme eteenpäin alan muille ammattilaiselle, sanoo kolmivuotisen talotekniikan tutkinnon suorittanut Tolonen.

Lumo-talkkarista tulee tuttu

Entä jääkö huoltotöiden ohessa aikaa istua asukkaiden kanssa kahvipöytään, kuten vanhan ajan talonmiehet joskus tekivät?

– Asukkaiden kanssa vaihdetaan toki töiden lomassa mielellään kuulumisia, mutta pitempään rupatteluun on harvoin aikaa. On mukavaa, kun asukkaat oppivat tuntemaan minut ja huikkaavat pihalla ohimennessään tervehdykset. Kotikäynnillä asunnon pienet viat tulevat yleensä tunnissa kuntoon, jonka jälkeen suuntaankin jo seuraavan kohteeseen.

Puheliaana miehenä Tolonen ei ole kohdannut vaikeuksia asioiden selvittämisessä vieraskielistenkään kanssa.

– Aina on kaikkien kanssa tultu juttuun, vaikka ei yhteistä kieltä olisikaan. Tarpeen vaatiessa otan elekielen avuksi, hän naurahtaa.

Liikkeellä seitsemästä viiteen

Lumo-talkkariLumo-kotien ja L&T:n yhdessä toteuttaman Lumo-talkkaritiimin pikkupakettiautot liikkuvat päivittäin seitsemästä viiteen. Muina aikoina asukkaiden viestit välittyvät päivystykseen.

Kiinteistössä huolto-, ja korjaustöitä tehdään ympäri vuoden. Kesällä leikataan nurmet, syksyllä lakaistaan lehdet ja talvella huolehditaan lumitöistä. Keväällä taas kerätään talven hiekoitukset pois. Myös asunnoissa vuodenajat tuovat omat työnsä.

– Esimerkiksi syksyllä asukkaat saattavat ottaa yhteyttä lämmitysasioissa. Jos asunto tuntuu kylmältä, voin käydä lasermittarilla todentamassa pintalämpötiloja eri huoneista ja tarkistamassa ikkunoiden tiivisteet sekä lämpöpatterit. Lorisevaan patteriin löytyy aina apua tavalla tai toisella.

Lumo-talkkari Sami Tolonen pitää työnsa parhaina puolina sen vaihtelevuutta ja vuorovaikutusta asukkaiden kanssa.

– Jokainen päivä on erilainen. Eikä tässä työssä ole koskaan täysin oppinut. Päivittäin oppii jotakin lisää.

 

 

  • Talokohtaisesti nimetyt Lumo-talkkarit hoitavat kaikki asuinkiinteistöön liittyvät työt, kuten vikojen korjaukset, tukkeutuneiden viemäreiden avaukset, rakennusten tekniikan huollon, pihojen siivouksen ja lumitöiden tekemisen.
  • Uudenlainen talkkaritiimi on Lumo-kotien ja L&T:n yhdessä toteuttama toimintamalli. Yhdellä talonmiehellä on hoidettavanaan 7–11 kiinteistöä.
  • Lumo-talonmiehiin saa yhteyden Lumo-asiakaspalvelun kautta tai täyttämällä palvelulomake verkossa. Myös pihalla työskentelevää Lumo-talkkaria voi nykäistä reilusti hihasta ja kysyä häneltä neuvoa tai pyytää apua.
  • Kiireellisissä asioissa nopein tapa on soittaa asiakaspalvelun numeroon 020 508 5000 tai kotitalon ilmoitustaululta löytyvään huoltopäivystyksen puhelinnumeroon.

Lähetä juttu itsellesi sähköpostiin, niin se pysyy muistissa ja voit palata siihen paremmalla ajalla.

Muistutuksen lähettäessäsi hyväksyt, että sähköpostiosoitteesi tallennetaan Kojamo Oyj:n tietokantaan. Osoitetta käytetään ainoastaan sähköpostimuistutusten lähettämiseen. Lisää tietoa henkilötietojesi käytöstä Kojamo-konsernissa saat täältä.