Osoitteesta lumo.fi/asuminen löydät vinkkejä asumisen arkeen ja unelmiin.

Helpponouto on yksi Lumo-kotien asukkaiden kanssa yhdessä kehitetyistä palveluista.
Asukkaan apu

Lumo-asukkaiden kehuttujen palvelujen kehittäminen jatkuu

Lue koko juttu icon-read-more

Uudet Avainkuriiri-, Asennus- ja Helpponouto-palvelut keräävät kiitosta Lumo-talojen asukkailta. Arkea helpottavien palvelujen hiominen jatkuu yhdessä asukkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

Me Naiset -lehden bloggaaja GrannyNanny hehkuttaa täysillä Lumo-kotien uutta Avainkuriiri-palvelua. Siinä Lumo-kotiin muuttava asukas voi tilata avaimet haluttuun paikkaan sen sijaan että joutuisi noutamaan ne itse palvelupisteestä.

– Miettikää, mikä keksintö! Ihmisten on vaikeaa päästä toimistoaikoihin hakemaan avaimia. Ja jos joku tuo ne sinulle, eikä sinun tarvitse jonotella ja kaasutella itseäsi henkihieveriin, siitä palvelusta voi mielellään pikkusumman maksaa, GrannyNanny kirjoittaa.

Avainkuriiri on yksi kokeiluvaiheessa oleva asumisen palvelu, joita Kojamo ja Lassila & Tikanoja ovat testanneet viime kuukausien aikana yhdessä Lumo-talojen asukkaiden kanssa. Myönteisen palautteen kannustamana palvelu on laajentunut kymmeniin kohteisiin pääkaupunkiseudulla.

– Jatkamme Avainkuriirin hiomista. Suunnittelemme palveluun esimerkiksi erilaisia tasoja. Avaimet käteen -toimituksen ohella avaimet voi ehkä jatkossa hakea myös vaikkapa kioskien noutopisteistä, Lumo-kotien kehittämispäällikkö Joonas Kosonen sanoo.

Helpponouto on yksi Lumo-kotien asukkaiden kanssa yhdessä kehitetyistä palveluista.
Helpponouto on yksi Lumo-kotien asukkaiden kanssa yhdessä kehitetyistä palveluista.

Helpponouto laajenee uusiin kohteisiin

Helpponouto on toinen Lumo-kodeille suunnattu palvelu, jonka kehittämistä jatketaan Lassila & Tikanojan kanssa. Syksyn aikana muutamissa Lumo-taloissa on kokeiltu kimppakuljetuksia asukkaiden tarpeettomille tavaroille. Näin vaikkapa vanhasta sohvasta pääsee eroon kohtuullisella kustannuksella.

– Helpponouto-palvelu laajenee jatkossa uusiin kohteisiin. Aiomme myös tihentää noutojen väliä ja tehdä niistä entistä säännöllisempiä. Näin asukkaat voivat varautua noutoihin entistä paremmin, Kosonen kertoo.

Myös kolmas pilottivaiheessa oleva palvelu eli Asennuspalvelu jatkuu. Siinä uuteen asuntoon muuttava Lumo-asiakas voi halutessaan tilata apua esimerkiksi pyykinpesukoneen kytkentään, valaisimien asennukseen tai taulujen kiinnitykseen.

Asennuspalvelu on tarjolla sisäänmuuttopäivinä aina kun uusi tai peruskorjattu Lumo-kohde valmistuu.

– Palvelua on pilotoitu pääkaupunkiseudulla. Pyrimme jatkossa parantamaan asennuspalvelujen saatavuutta yhdessä Lassila & Tikanojan kanssa, Kosonen suunnittelee.

Asukkaat mukana alusta lähtien

Asumisen palvelujen kehittäminen on jatkuva prosessi. Uutta palvelua ei hiota viimeistä piirtoa myöten valmiiksi ennen julkistusta, vaan Lumo-kotien asukkaat pääsevät sanomaan siihen sanansa ideointi-, kehitys- ja testausvaiheissa.

– Näin tiedämme, millaisille palveluille on oikeasti kysyntää ja mikä on sopiva hintataso, Kosonen perustelee.
Myös Lassila & Tikanojan avainasiakaspäällikkö Jari Hyötilä korostaa, että asukkaiden osallistaminen alusta lähtien on ainoa oikea toimintamalli.

Palvelujen kehittämisen lähtökohtana on oltava aina aito tarve.

– Palvelujen kehittämisen lähtökohtana on oltava aina aito tarve. Sitä ei pysty kukaan ennakoimaan kirjoituspöydän takaa – ainakaan kovin helposti, Hyötilä huomauttaa.

Hän sanoo, että vielä on tehtävää uusien palvelujen tunnetuksi tekemisessä.

– Tarvetta palveluille varmasti on, kunhan Lumo-kotien asukkaat vain ne löytävät, Hyötilä toteaa.

Palvelujen tilaaminen helpottuu

Joonas Kosonen uskoo, että kehitteillä oleva My Lumo -verkkosovellus lisää asumisen palvelujen tunnettuutta. My Lumo -palvelun kautta Lumo-asukas voi hankkia palveluita ja maksaa vaikkapa vuokran

My Lumo ulotetaan vuoden 2019 aikana asteittain kaikille Lumo-talojen asukkaille.

– Se on osa Kojamon palvelu- ja innovaatioalustaa, ja mahdollistaa yhteistyössä asiakkaidemme ja kumppaniemme kanssa kehitettyjen uudenlaisten palvelujen ja ratkaisujen tarjoamisen helposti asukkaillemme, Kosonen sanoo.

Uusien palvelujen kehittämisessä hyödynnetään myös Lumo-kotien asukkaille säännöllisesti tehtäviä asiakastyytyväisyyskyselyjä. Lisäksi tehdään kohdennettuja kyselyjä vaikkapa tietyn taloyhtiön asukkaille.

Kosonen vinkkaa, että Lumo-taloissa järjestettävät asukasillat ovat mainioita tilaisuuksia keskustella ja ideoida, millaisille asumisen palveluille on tarvetta.

– Kuuntelemme korvat höröllä niin asukkaiden kuin yhteistyökumppaneiden ajatuksia, Kosonen sanoo.

Takaisin ylös

Lähetä juttu itsellesi sähköpostiin, niin se pysyy muistissa ja voit palata siihen paremmalla ajalla.

Muistutuksen lähettäessäsi hyväksyt, että sähköpostiosoitteesi tallennetaan Kojamo Oyj:n tietokantaan. Osoitetta käytetään ainoastaan sähköpostimuistutusten lähettämiseen. Lisää tietoa henkilötietojesi käytöstä Kojamo-konsernissa saat täältä.